Takie czasy teraz mamy, że chcąc nie chcąc, używamy różnego rodzaju narzędzi do komunikacji – bo szybciej, bo nie mam czasu na gadanie, bo nie będę przeszkadzać jak napiszę, bo pod ręką, bo cały zespół rozproszony….itd. Tak, ja też ich używam, i też z powodów które wymieniłam 😉 I niestety coraz częściej widzę, że nie potrafimy ich używać.

Generalnie wszelkiej maści komunikatory są do komunikacji. Banał, prawda. Ale coś się takiego zadziewa, że komunikacja na nich niekoniecznie wychodzi, i ta niby szybka wymiana zdań robi się jakaś taka kwadratowa, żeby nie napisać kolczasta. Zainteresowałam się więc głębiej tematem i oto co znalazłam:

  • W kwietniu 2024 r. WhatsApp miał około 2 miliardów aktywnych użytkowników miesięcznie na całym świecie, co czyni go najpopularniejszą aplikacją do wiadomości na świecie
  • Wysyłanie wiadomości tekstowych i korzystanie z sieci społecznościowych to jedne z najpopularniejszych aktywności mobilnych na świecie
  • Na tylko dwóch platformach, Messenger i Whatsapp, wysyłanych jest ponad 100 miliardów wiadomości dziennie, a średni czas odpowiedzi to mniej niż minuta
  • Urządzenia mobilne i aplikacje stały się głównym sposobem, w jaki ludzie uzyskują dostęp do treści i się komunikują, globalnie
  • e-mail jest dominującym kanałem komunikacji w pracy – aż 92% profesjonalistów używa jej codziennie; najwięcej e-maili wysyłane jest w USA (prawie 10 miliardów e-maili dziennie!) i Niemczech (aż 8,5miliarda e-maili dziennie!)
  • Aplikacje do przesyłania wiadomości, takie jak Microsoft Teams, Slack i WhatsApp, są w znacznym stopniu wykorzystywane do komunikacji w pracy

Cyfrowy świat rozmowy

Jakby tego nie chcieć digitalowe narzędzia zawładnęły światem. Fakt, ułatwiły nam wiele, skróciły dystanse, przyspieszyły wykonywanie przeróżnych zadań…ale też narobiły trochę niedobrego. Nie jest to jednak “wina” samych narzędzi a raczej braku wiedzy, edukacji nas użytkowników. Bo czy ktoś z Was, zanim ściągnął jakąkolwiek aplikację musiał przejść szkolenie z komunikowania się z użyciem tej danej aplikacji? A kto z Was rozpoczynając nową pracę dostał pełne szkolenie ze styli, zasad i norm komunikacji w firmie? Ja, ilekroć trafiałam do zespołu, miałam domyślnie wdrukowane, że wiem jak używać narzędzi. I tylko tyle. Nikt nie miał czasu opowiedzieć mi jak de facto wygląda komunikacja w firmie, na co zwrócić uwagę, co pomaga a co niekoniecznie w wymianie online’owych treści, “rozmowie” na komunikatorach czy spotkaniach online. Tego sie uczyłam organicznie, czasami wpadając na miny ;p

No ale dość tego!

Naucz się komunikować online

Co zatem zrobić aby jednak korzystać z narzędzi, które mamy a jednocześnie być w prawdziwym kontakcie z osobą/osobami po drugiej stronie? Jest na to wiele rozwiązań, ale najważniejsze są podstawowe.

  • bądź mił_ online – traktuj osoby po drugiej stronie z szacunkiem, a do wszystkiego co piszą podchodź z ciekawością, pisz / mów tylko to co byś powiedział_ komuś w twarz
  • trudne sprawy rozwiązuj offline – jeżeli z jakiś powodów nie możesz się dogadać z innymi online spotkaj się z nimi w realu, opowiedz jaka jest Twoja perspektywa, i spróbujcie znaleźć wspólne rozwiązanie; jeżeli nie jest to możliwe, a sprawa jest naprawdę ważna – warto rozważyć pomoc z zewnątrz. Przepychanie się mailami na pewno nie pomoże.
  • nie karm troli – często w komentarzach pod postami znajdziemy osoby, które wyśmiewają, wytykają błędy, obrażają – oprzyj się pokusie interakcji z takimi osobami, bo twoja reakcja tylko nakręci spiralę hate’u a nikogo nie nauczysz kultury wytykając jej brak
  • reaguj – karmić troli komentarzami nie warto, ale reagować na niebezpieczne zachowania już tak, tak jakbyś zareagował_ na podobną sytuację w realnym świecie – raportuj nieodpowiednie zachowania do moderatorów, zgłaszaj naruszenie granic przełożonemu, spotkaj się z HR i opowiedz o sytuacji
  • bądź świadomym użytkownikiem – każdy komentarz, opinia, post,zostaje w sieci na wieki, więc jeśli większość Twoich komentarzy, ocen, wypowiedzi to narzekanie, wytykanie komuś błędów czy obrażanie – zastanów się czy tak właśnie chcesz wyglądać?
  • zapisz się na kurs komunikacji online – jeżeli nadal masz trudność w rozmowach online możesz rozważyć udział w kursie komunikacji online, przećwiczysz w bezpiecznym otoczeniu różne scenariusze komunikacji, dowiesz się jakie są metody radzenia sobie z trudnymi przypadkami, poznasz perspektywę drugiej strony, dowiesz się też czegoś o sobie

Autorka tekstu

Trener, Mentor, Marketing i Project Manager, Współzałożycielka i Wiceprezes Fundacji RoRo, Absolwentka Szkoły Trenerów Grupy TROP. Pracowała ze startup’ami, firmami polskimi i międzynarodowymi, organizacjami pozarządowymi.

Szczególnie interesuje się obszarem etycznego marketingu, liderstwa, komunikacji i współpracy.