Dlaczego o rozwoju firmy warto myśleć w kategoriach ciągłego procesu?

Czy doświadczyłeś podobnej sytuacji? W firmie czy organizacji udało się osiągnąć wyznaczone cele w danym roku, ale zamiast się cieszyć i świętować, jedyne co odczułeś-łaś to poczucie ulgi, bo koszt energetyczny był dla Ciebie za duży. W kolejnych latach efektywność spadała, organizacja i jej pracownicy byli coraz bardziej wypaleni, bez poczucia sensu, a przez to mniej zaangażowani i skoncentrowani na wyniku?

Współczesne organizacje często chorują na „bieżączkę”, która uwidacznia się w krótkoterminowych i szybkich, często reaktywnych działaniach nie adekwatnych do założonej strategii. W pogoni za wynikami łatwo zapomnieć, o tym, że droga do osiągnięcia wyznaczonych celów jest równie ważna co sam cel, w końcu chodzi nie o jeden sezon z dobrymi wynikami, ale o dłuższą perspektywę i dobrą kondycję pracowników.

Rozwój firmy to proces

W firmach, które odnoszą trwały sukces, można zaobserwować podejście, które traktuje rozwój jako ciągły proces. Ta percepcja zarówno do rozwoju całych organizacji i zespołów jest nie tylko efektywnym sposobem osiągania celów, ale także szansą na zadbanie o drogę, czyli o to, w jaki sposób te cele osiągamy w firmie i jak się podczas tej drogi czujemy.

Kluczem jest, aby pożądany efekt był powtarzalny i długofalowy, a zespół zadowolony z drogi, którą przeszedł realizując cele!

Karol Niespodziewański

Zaniedbanie pracy nad uświadamianiem procesu rozwojowego z dużym prawdopodobieństwem prędzej czy później skończy się kryzysem.

Co zatem zrobić, aby pracownicy mieli poczucie sensu co do swoich zadań, żeby widzieli nie tylko własne interesy, ale również interesy firmy, szukali rozwiązań dla bieżących problemów i wyzwań, byli bardziej proaktywni, a zamiast ulgi doświadczali poczucia satysfakcji, które jest paliwem napędzającym motywację, zaangażowanie i atmosferę w firmie na kolejne lata?

Warsztaty jako część procesu rozwojowego firmy

Cykliczne warsztaty to narzędzie zapewniające firmie stały rytm pracy nad procesem rozwojowym firmy. Jednorazowy warsztat może być inspirujący i wnoszący, ale tylko systematyczność i cykliczność zapewnia kontrolę nad utrwaleniem zmian. Warsztaty są osadzone w realnych sytuacjach, które dzieją się w firmie dlatego są tak efektywne. Nie pracujemy na abstrakcyjnych sytuacjach, ale konkretnych problemach i wyzwaniach jakie ma firma i jej pracownicy. Każdy proces rozwojowy wymaga stworzenia odpowiednich warunków, czyli przestrzeni, w której pracownicy czują się bezpiecznie i swobodnie, a nad wszystkim czuwa trener, który z jednej strony dba o strukturę warsztatu i realizację wcześniej ustalonych celów, a z drugiej strony zwraca uwagę na: sposób komunikacji między pracownikami, panującą atmosferę, czy jest poczucie sensu co do zadań. Warsztat jest szansą do udzielenie informacji zwrotnych, do pokazania postępów, do uświadamiania sobie mocnych stron.

Obszary tematyczne warsztatów i szkoleń rozwojowych

Warsztaty pozwalają na uwolnienie się od „bieżączki” i umożliwiają pracę na głębszym poziomie nad długofalową perspektywą i adekwatnym sposobem realizacji celów.

Cykliczny proces rozwojowy u nas to:

  • Praca z sensem i celem: połączenie codziennych zadań i sposobem ich wykonania z długoterminowymi celami, a także uświadomienie ich sensowności zwiększa zaangażowanie i satysfakcję.
  • Integracja pracowników: podczas warsztatów pracownicy mają przestrzeń żeby lepiej się poznać jako ludzie i współpracownicy, co polepsza komunikację i chęć pomocy.
  • Współpraca i komunikacja: budowanie efektywnych zespołów wymaga wypracowania modelu otwartej, konstruktywnej i wzmacniającej komunikacji, w której feedback, to nie puste słowo, ale prezent. Lepsza komunikacja, to lepsza efektywność na każdym poziomie.
  • Autorefleksja i samoświadomość: regularna refleksja nad sobą w kontekście współpracy, swojej roli w firmie, nad własnymi mocnymi stronami i obszarami do rozwoju jest fundamentem do osobistego i zawodowego wzrostu. Rozwój pracownika wiąże się z rozwojem zespołu, a ten prowadzi do rozwoju firmy.
  • Praca z błędami: warsztaty rozwojowe stwarzają przestrzeń dla pracowników do bezpiecznego eksperymentowania i uczenia się nowych umiejętności, a jak się popełni błą to do wyciągania wniosków i nadania mu sensu.
  • Wykorzystanie potencjału: stymulowanie kreatywności pracowników do rozwiązywania problemów i wprowadzania ulepszeń w pracy buduje ich sprawczość i pewność.
  • Wzmacnienie a nie osłabianie: budowanie nawyków wzmacniających pracowników jak np: wspólna celebracja sukcesów, partycypacja, przyjazna atmosfera, koncentracja na mocnych stronach, a nie słabościach. Efektem jest bardziej sprawczy, pewny siebie i zadowolony zespół, który wie, że jak coś dobrze zrobi to zostanie to dostrzeżone i docenione.
  • Świadome budowanie kultury organizacyjnej: tworzenie środowiska, które jest zarówno wydajne, jak i przyjazne sprawia, że do firmy będą chcieli dołączać najlepsi.

Zrozumienie, że rozwój to nie tylko osiąganie celów, ale przede wszystkim proces, pozwala na budowanie trwałych i zdrowych fundamentów dla każdej organizacji. Wymaga to jednak odpowiedniego podejścia, które stawia na ciągłość działań, refleksję i adaptację.

Konkluzja

Długofalowy rozwój firmy to nie tylko ciągłe dążenie do nowych celów, ale przede wszystkim proces, który wymaga uwagi na sposób jego realizacji. Dbając o odpowiednie warunki pracy, otwartość na zmiany oraz możliwości rozwoju osobistego pracowników, możemy zbudować organizację, która nie tylko osiąga sukcesy, ale również inspiruje i motywuje swoich członków do dalszego rozwoju i osobistego zaangażowania. Nie zapomnij, że inwestycja w rozwój zespołu to inwestycja w przyszłość całej firmy, a warsztaty są świetnym narzędziem.

Zachęcamy do skontaktowania się z nami, aby dowiedzieć się więcej o naszym programie warsztatów, który pomoże Twojej firmie wejść na ścieżkę zrównoważonego i dynamicznego rozwoju.

ZAPROJEKTUJEMY DLA CIEBIE WARSZTAT

Skontaktuj się z nami. Razem zaprojektujemy warsztat dopasowany do Twoich potrzeb i wyzwań.

Autor tekstu

Trener, Dyrektor sprzedaży i marketingu, Wiceprezes Zarządu Fundacji Rozszczepowe Marzenia, absolwent Szkoły Trenerów Grupy TROP i Kursu Pracy Procesowej TROP oraz Szkoły Coachów w Grupie SET. Zwolennik podejścia procesowego do rozwoju indywidualnego, jak również zespołowego. Fan improwizacji scenicznej, z której narzędzi czerpie również na warsztatach.