Improwizatorzy wiedzą, że każdy ruch na scenie, każde słowo, gest ma znaczenie, nawet jeśli na pierwszy rzut oka jest niezrozumiały. Jeśli publiczność nie będzie w stanie zrozumieć o co chodzi w scenie, nie będzie znała kontekstu, to szybko się znudzi i straci zainteresowanie. Podobnie jest z w biznesie z pracownikami, klientami czy partnerami, którzy muszą mieć przekonanie, że to co się dzieje ma dla nich sens i kierunek.
Dzisiaj o kolejnej wskazówce ze świata impro:
Nadaj sens i kontekst temu, co Ciebie spotyka
- Zadaniem aktorów impro jest nadawanie kontekstu i sensu zdarzeniom, konwersacjom, gestom wytworzonym na scenie, które nie wiadomo w jaki sposób się skończą, ponieważ nie mamy scenariusza i nie wiemy co zrobi nasz partner.
- Bez wymyślonego kontekstu historia staje się niezrozumiała i nudna, ponieważ publiczność nie ma się do czego odnieść, nie ma się z czym utożsamić.
- W improwizacji aktorzy mają 3 kotwice, które im w tym pomagają: kim jesteśmy, gdzie jesteśmy i o co nam chodzi
ZAPROJEKTUJEMY DLA CIEBIE WARSZTAT
Skontaktuj się z nami. Razem zaprojektujemy warsztat dopasowany do Twoich potrzeb i wyzwań.
Jak przełożyć tę zasadę na świat biznesu?
Twórz wspólny sens
– to, co na pierwszy rzut oka wydaje się chaotyczne, można przekształcić w wartościową narrację. Pomóż swojemu zespołowi zrozumieć „po co”, „dlaczego” w jakim kierunku.
Działaj elastycznie, ale celowo
– każda zmiana to okazja, by nadać jej nowy sens. Liderzy, którzy potrafią przeformułować trudności na wyzwania, budują zaufanie i motywację.
Używaj historii, by zbudować relacje
– ludzie lepiej rozumieją i reagują na historie niż na suche dane. Nawet najprostsza opowieść o wyzwaniu i przezwyciężeniu trudności może budować lojalność.
Wykorzystaj kontekst w sprzedaży
– klient kupuje emocje, wyobrażenia, a nie tylko produkt. Nadaj sens swojemu produktowi, wpleć go w historię, która ma dla niego znaczenie i rozwiązuje jego problemy.
Autorefleksja
Jakie są najczęstsze sytuacje zawodowe, w których czuję, że „scenariusz zawodzi” i muszę improwizować? Jak radzę sobie w takich momentach?
Jakie znaczenie ma dla mnie „nadawanie sensu” w codziennych działaniach zawodowych?
Czy w moim zespole lub firmie panuje otwartość na improwizację i elastyczność w działaniu? Jak można by wzmocnić tę postawę w naszej kulturze organizacyjnej?
Jakie są trzy kluczowe wartości, które nadają sens mojej pracy? Czy moje codzienne działania odzwierciedlają te wartości?
Autor tekstu
KAROL NIESPODZIEWAŃSKI
Trener, Dyrektor sprzedaży i marketingu, Wiceprezes Zarządu Fundacji Rozszczepowe Marzenia, absolwent Szkoły Trenerów Grupy TROP i Kursu Pracy Procesowej TROP oraz Szkoły Coachów w Grupie SET. Zwolennik podejścia procesowego do rozwoju indywidualnego, jak również zespołowego. Fan improwizacji scenicznej, z której narzędzi czerpie również na warsztatach.
Made by BAZA TEAM