Jakie emocje najczęściej przeżywają pracownicy podczas wdrażania zmiany? Dlaczego warto się nimi zająć? Jak to zrobić? Na te pytanie odpowiem w poniższym tekście.
Na początek małe straszonko. Jeśli nie zajmiesz się emocjami Twoich pracowników, to te emocje zajmą się procesem zmian, który chcesz wprowadzić.
Należy pamiętać, że każda emocja wywołuje określone reakcje hormonalne (np. kortyzol, adrenalina, serotonina), które wpływają na układ nerwowy, a przez to na nasze myśli, działania i postawę.
Spokojnie, nie chodzi mi tu o bycie psychologiem. Chodzi o postawę, która pozwoli pracownikom na świadome doświadczenie i oswojenie się z emocjami, które odczuwają.
Oto często spotykane reakcje emocjonalne na zmianę:
Niepewność i lęk
Lęk u pracownika może być także spowodowany nowymi obowiązkami, koniecznością zaadaptowania się do nowych narzędzi i obawą, że sobie z tym wszystkim nie poradzi. Często spowodowane jest to mechanizmem wyobrażania sobie czarnego scenariusza ich działań, bez podjęcia próby działań.
Frustracja i opór
Naturalnym odruchem pracowników na zmiany jest opór. Może być on wyrażany przez pracowników wprost lub nie. Opór jest dla nas nieprzyjemny, ale często bywa uzasadniony. Z czasem okazuje się, że sprzeciw nie wynikał z uporu, lecz z przewidywania strat, których inicjatorzy zmian nie dostrzegali.
Przytłoczenie i samotność
Odczucie przytłoczenia pojawia się, kiedy pracownik ma poczucie, że zmiana jest skomplikowana i wymaga od niego dużego wysiłku i wielu złożonych działań. Może też wówczas pojawić się poczucie samotności, jeśli lider nie stworzy środowiska wymiany doświadczeń i wspierania się w zmianie.
Ekscytacja i radość
Zmiany dla niektórych pracowników łączą się z ekscytacją i radością w związku z postępami w nauce nowych rzeczy oraz zachodzącego rozwoju indywidualnego. Poczucie wpływu pracowników na kierunek i sposób zmiany będzie skutkował radością i zwiększonym zaangażowaniem.
ZAPROJEKTUJEMY DLA CIEBIE WARSZTAT
Skontaktuj się z nami. Razem zaprojektujemy warsztat dopasowany do Twoich potrzeb i wyzwań.
Co z tym wszystkim ma zrobić lider? Wypierać? Czy jednak zauważyć i adekwatnie zareagować? Poniżej kilka wskazówek:
Promuj otwartą komunikację, gdzie można swobodnie wyrażać swoje obawy w atmosferze zrozumienia i empatii.
Z cierpliwością odpowiadaj na pytania i rozwiewaj wątpliwości, aby
oswajać trudne emocje i budować zaufanie, że możemy rozmawiać szczerze o obawach, nowych pomysłach i korektach we wprowadzaniu zmiany.
Zachęcaj do eksperymentowania i promuj postawę, że błędy są naturalną częścią uczenia się nowych rzeczy.
Oczekuj postępów, a nie perfekcji. Małymi kroczkami do przodu.
Angażuj pracowników w proces zmian, pytając o ich opinie i sugestie.
Organizuj warsztaty i spotkania, które pomogą pracownikom wdrożyć się w nowe umiejętności.
Monitoruj postępy pracowników i udzielaj wzmacniającej informacji zwrotnej.
Uznawaj i doceniaj wkład pracowników oraz celebruj ich sukcesy.
Promuj kulturę ciągłego rozwoju i uczenia się.
Świadomy emocji, uważny i adekwatnie reagujący lider pomaga oswoić emocje, wzmacnia motywację i odwagę pracowników i przyczynia się do płynnego wdrożenia zmian.
Jeśli jesteś liderem w MŚP i planujesz wprowadzić zmiany, to chętnie Ci w tym pomożemy.
Autor tekstu
KAROL NIESPODZIEWAŃSKI
Trener, Dyrektor sprzedaży i marketingu, Wiceprezes Zarządu Fundacji Rozszczepowe Marzenia, absolwent Szkoły Trenerów Grupy TROP i Kursu Pracy Procesowej TROP oraz Szkoły Coachów w Grupie SET. Zwolennik podejścia procesowego do rozwoju indywidualnego, jak również zespołowego. Fan improwizacji scenicznej, z której narzędzi czerpie również na warsztatach.
Made by BAZA TEAM