Pewnego popołudnia przyłączyłem się do oglądania bajki Ninjago z moimi synami. Oglądam i widzę (to jest przybliżony opis):
Drużyna Ninjago – Kai, Loyd, Zane, Cole, Mistrz Wu i jeszcze ktoś są przywiązani przez swoich wrogów do palów, które znajdują się nad przepaścią. Próbują się uwolnić,, ale pomimo starań nie mogą. Są w tzw. sytuacji bez wyjścia. Nagle jeden z Ninja zaczyna żartować z tej sytuacji i charakterystycznych zachowań swoich kolegów np: braku talentu do śpiewania, fryzury itd. Koledzy podłapują zabawę. Mają do siebie dystans, zamiast się obrażać, śmieją się z siebie, często pogłębiając żart, a potem prowokują kolejnego z kolegów. Nagle jedna z postaci, która z nimi tam przebywała (nie pamiętam kto to był), ale nie należała do ich drużyny zszokowana krzyczy: Przestańcie! Co Wy robicie? Czemu żartujecie w tak trudnej sytuacji? To nie poważne! Oni spokojnie odpowiadają, że już nie raz byli w trudnej sytuacji, gdzie początkowo nie widzieli z niej żadnego wyjścia i właśnie wtedy nauczyli się, że warto postawić na humor i zabawę, bo dzięki śmiechowi generującemu poczucie luzu, ich umysł otwiera się na nietypowe rozwiązania. Po kilkunastu sekundach, któryś z Ninja wpada na pomysł, jak się wyrwać z pułapki i wspólnymi siłami uwalniają się i uciekają.
Jak to połączyć z kontekstem biznesowym?
Umiejętność rozluźnienia napiętej atmosfery wywołanej słabymi wynikami, popełnionym błędem czy sytuacją na którą nie mamy wpływu, to cenny zasób w rękach lidera czy pracownika. Niejednokrotnie może on przyczynić się do przełamania impasu i wejścia w przestrzeń efektywnej i kreatywnej współpracy opartej na dobrej atmosferze.
Mam takie przeświadczenie, że humor w biznesie jest często trywializowany i określany jako “wygłupy”, a tymczasem mądrze wprowadzany niesie za sobą szereg korzyści:
- Poszerza perspektywę widzenia tu i teraz, otwiera umysł na niekonwencjonalne, kreatywne rozwiązania, pomaga wyjść z tunelu myślowego.
- Redukuje stres, dzięki czemu poprawia się nasza efektywność i motywacja do działania.
- Pozytywnie wpływa na nasze umiejętności zarządcze takie jak: analizowanie, zdolność przewidywania, planowanie i delegowanie.
- Poprawia atmosferę i integruje zespół.
- Poczucie humoru może być także skutecznym narzędziem w budowaniu relacji z klientami i partnerami. Mądrze stosowany, sprawia, że marka staje się bardziej ludzka i przystępna, co może przyciągnąć i utrzymać lojalność klientów.
- Humor jest formą inteligencji emocjonalnej, która pozwala na lepsze rozumienie i akceptację różnic międzyludzkich.
Jak wprowadzać kulturę konstruktywnego poczucia humoru w organizacji?
- Zacznij od siebie: jako lider, pokazuj przez przykład, że humor jest cenioną częścią kultury firmy. Nie bój się śmiać z własnych błędów i pokazywać dystans do siebie i swojej ludzkiej strony.
- Organizuj wydarzenia zespołowe promujące śmiech i relaks: będą one pomagać w rozładowaniu napięć i budowaniu więzi. Mogą to być np: warsztaty z improwizacji scenicznej, które chętnie dla Ciebie poprowadzę 😉
- Promuj pozytywne i zabawne historie: dziel się anegdotami, dowcipami i sukcesami wewnątrz firmy. To może inspirować innych do pozytywnego myślenia i budować bezpieczną atmosferę.
- Warsztaty integracyjno-rozwojowe dla zespołu: integracja przez humor, poznawanie siebie nawzajem, otwartą komunikację i różne mądre zabawy i ćwiczenia.
ZAPROJEKTUJEMY DLA CIEBIE WARSZTAT
Skontaktuj się z nami. Razem zaprojektujemy warsztat dopasowany do Twoich potrzeb i wyzwań.
Humor, ale z umiarem
Poczucie humoru to narzędzie, które należy stosować z rozwagą. Nadużywanie go może być postrzegane jako nieprofesjonalne czy irytujące. Kluczowe jest, aby humor był dopasowany do kontekstu danej sytuacji i kultury organizacji. Unikaj żartów, które mogą być obraźliwe lub dyskryminacyjne, co może zaszkodzić zarówno atmosferze w zespole, jak i reputacji lidera. Ważne jest również, aby być świadomym różnorodności kulturowej i unikać humoru, który może być nieodpowiednio odbierany przez osoby z różnych środowisk.
Jeśli chciałbyś lepiej zintegrować zespół i poprawić w nim atmosferę wykorzystując do tego min. narzędzia improwizacji scenicznej, to zapraszam do kontaktu!
Autor tekstu
KAROL NIESPODZIEWAŃSKI
Trener, Dyrektor sprzedaży i marketingu, Wiceprezes Zarządu Fundacji Rozszczepowe Marzenia, absolwent Szkoły Trenerów Grupy TROP i Kursu Pracy Procesowej TROP oraz Szkoły Coachów w Grupie SET. Zwolennik podejścia procesowego do rozwoju indywidualnego, jak również zespołowego. Fan improwizacji scenicznej, z której narzędzi czerpie również na warsztatach.