Inteligencja emocjonalna. Podobno kompetencja przyszłości. Według nas od zawsze przydatna i pomocna w życiu.
Czym jest? Według jednej z definicji to umiejętność zauważania, zrozumienia i zarządzania swoimi emocjami oraz zauważania i zrozumienia emocji innych osób. Według Daniela Golemana, “ojca” koncepcji inteligencji emocjonalnej, autora książki “Inteligencja emocjonalna”, inteligencja emocjonalna to zestaw umiejętności obejmujących:
- samoświadomość
- samoregulację
- motywację
- empatię
- umiejętności społeczne
Dobra wiadomość jest taka, że nie jest ona dana raz na zawsze a możemy ją rozwijać przez całe życie! Szczególną rolę mają tu jednak środowisko i wychowanie. Co nie oznacza, że osoby które nie miały optymalnych warunków do jej wykształcenia nie mają szans, bo mogą ją rozwijać dzięki neuroplastyczności mózgu.
Samoświadomość
Czym jest ? To rozpoznawanie własnych emocji, rozumienie ich i ich wpływu na nasze zachowanie. Niby oczywiste… a jednak nie dla wszystkich. Na szczęście możemy ją trenować, prawie jak mięśnie 😉
Świat wymyślił na to więcej niż kilka metod, my podamy te najsensowniejsze, według nas:
- rozpoznawania emocji i ich nazywanie (np. “Jestem spięta, bo boje się że się zbłaźnię”)
- świadomość reakcji w ciele (np. “skanowanie” ciała i zauważanie kiedy przyspiesza nam tętno, serce szybciej bije, pocą nam się ręce)
Jeśli masz problem z regularnością możesz wpisać do kalendarza w telefonie codzienną przypominajkę o pisaniu dziennika emocji. Jeśli trudno Ci określić co takiego dzieje się w Twoim ciele – poproś kogoś bliskiego do trenowania z Tobą, zadawania ci pytań, dzielenia się własnym doświadczeniem.
Samoregulacja
Samoregulacja to zdolność do zarządzania swoimi emocjami, impulsami i reakcjami. I nie chodzi tu o ich tłumienie, ale o umiejętność zatrzymania się, zanim zareagujemy pod wpływem emocji. To po prostu kontrola nad sobą.
Według Golemana samoregulacja to zdolność do panowania nad impulsywnymi emocjami i nastrojami oraz zdolność do myślenia, zanim się zareaguje. Obejmuje ona samokontrolę, wiarygodność, sumienność, zdolność do adaptacji i innowacyjność. Ludzie o wysokiej samoregulacji są stabilni emocjonalnie i potrafią konstruktywnie reagować na zmiany.
Na konkrecie może to wyglądać na przykład tak: zostajesz niesprawiedliwie potraktowany, ale zamiast natychmiast reagować złością, mówisz: „Potrzebuję chwili, żeby to przemyśleć.” Albo tak: czujesz zazdrość, ale zamiast chować się i wmawiać sobie, że nic Ci to nie robi, rozpoznajesz to uczucie i rozmawiasz o nim z kimś bliskim.
Jak rozwijać samoregulację:
- praktykuj pauzę: gdy pojawiają się emocje, zadaj sobie pytanie: „Co teraz czuję? Co to mi „robi” w ciele? Czy to mi służy?”
- ucz się technik oddechowych i relaksacyjnych
- obserwuj swoje „wyzwalacze” – sytuacje, ludzie, słowa – zapisuj, bądź na nie uważny, wypracuj metody nie-podpalania się
- zauważaj emocje zamiast je ignorować: zapisuj, rozmawiaj o nich
ZAPROJEKTUJEMY DLA CIEBIE WARSZTAT
Skontaktuj się z nami. Razem zaprojektujemy warsztat lub szkolenie dopasowane do Twoich potrzeb.
Motywacja
Inteligencja emocjonalna to także wewnętrzna motywacja. Nie opiera się na tym, że się chce, tylko na tym, co dla ciebie ważne. Zamiast więc czekać na „ten” moment, zapytaj: Po co ja to robię? Cel, który ma dla Ciebie sens, działa lepiej niż jakikolwiek zastrzyk „inspiracji” z TikToka czy chęć udowodnienia komuś, że się potrafi. Goleman twierdzi, że kluczowymi elementami motywacji są silna potrzeba osiągnięć, zaangażowanie, inicjatywa i optymizm nawet w obliczu niepowodzeń.
Co możesz zrobić żeby znaleźć i mieć swoją motywację?
- ustal, co jest dla ciebie naprawdę ważne (wartości, cele)
- planuj małe kroki, żeby nie utknąć w zbyt dużym i ciężkim zadaniu
- celebruj postępy, nawet te drobne
- pracuj nad samodyscypliną i regularnością
Empatia
Ktoś Cię wkurza. Możesz wtedy pomyśleć: Co za problematyczny typ. A można też zareagować inaczej : Ciekawe, co się stało, że się tak zachowuje?
Empatia, bo o niej tu mowa, to zdolność do rozumienia emocji i potrzeb innych ludzi (więcej o empatii napisaliśmy w artykule Empatia w biznesie). I nie jest to to samo co współczucie czy zgadzanie się z kimś. Nie jest też bezkrytycznym poświęcaniem się dla kogoś. Empatia, mniej więcej, oznacza: „Widzę cię i rozumiem, dlaczego się tak zachowujesz.”
Empatię, jak wszystkie inne elementy inteligencji emocjonalnej, można trenować. Jak? Poniżej znajdziesz kilka propozycji:
- słuchaj aktywnie, nie przerywaj
- zamiast oceniać, pytaj: „Co się za tym kryje?”
- staraj się postawić na miejscu drugiej osoby: „Jakbym się czuł/a na jego miejscu?”
- czytaj dobre książki mówiące o empatii, oglądaj filmy, chodź na warsztaty
Umiejętności społeczne
Autor książki „Inteligencja emocjonalna” definiuje umiejętności społeczne jako zdolność do budowania i utrzymywania relacji. To m.in. takie kompetencje jak efektywna komunikacja, współpraca, zarządzanie konfliktami, czy przywództwo.
W życiu prywatnym pomagają budować bliskie, wspierające relacje. W pracy przekładają się na efektywność, umiejętność współpracy zespołowej, a to może zapobiegać konfliktom, a nawet przesądzać o sukcesie projektów.
Jak możesz pracować nad swoimi umiejętnościami społecznymi?
- daj sobie “zielone światło” na naukę, na to że czegoś jeszcze nie wiesz
- staraj się wyrażać swoje myśli i emocje jasno, bez oskarżeń (np. “Ty zawsze”, “wy nigdy”) – możesz skorzystać z komunikatu Ja lub innej metody na dawanie feedbacku
- ucz się mówić „nie” w sposób stanowczy, ale nieagresywny
- trenuj aktywne słuchanie: powtórz, co usłyszałeś, zanim odpowiesz (parafraza)
- Wprowadź trochę więcej luzu w swoim życiu, np. możesz skorzystać z improwizacji
Każdy z elementów inteligencji emocjonalnej to nie coś, co się ma albo nie, bo jak już wiesz można je rozwijać. Wymaga to jednak refleksji, czasu i praktyki. Efekty nie dadzą na siebie zbyt długo czekać.
Autorka tekstu
JUSTYNA TROFIMIUK
Trener, Mentor, Menedżer, Absolwentka Szkoły Trenerów Grupy TROP, certyfikowany Scrum Master, Facylitator. Współzałożycielka i Wiceprezes Fundacji RoRo. Pracowała ze startup’ami, firmami polskimi i międzynarodowymi, organizacjami pozarządowymi.
Szczególnie interesuje się obszarem liderstwa, komunikacji i współpracy międzypokoleniowej.
